За вокнамі службовага аўто весела пралятаюць бярозкі ды елачкі – мы едзем на Захад, пад Ліду. Блізу горада Бярозаўка чакае нас хутар “Вайцюшкі”, месца па-свойму асаблівае, са сваёй гісторыяй. І гідам нашым у гэтым найцікавейшым падарожжы выступае не абы-хто, а сам гаспадар хутара – выбітны беларускі кампазітар, артыст і спявак Зміцер Вайцюшкевіч. Нас чакаюць амаль 170 кіламетраў шляху – па асфальце, гравійцы, а потым лясной дарозе. Сядзіба “Вайцюшкі”, нібы беларуская партызанка, схавалася глыбока ў лесе, на хутары, воддаль ад іншых хат. Зміцер жартуе, што каб трапіць у “Вайцюшкі”, трэба як у камедыі Дантэ прайсці праз пэўныя выпрабаванні. І менавіта яны, лясныя сцежкі ды маленькія беларускія хаткі на шляху да “Вайцюшкоў”, міжволі пагружаюць вандроўніка ў вясковую атмасферу.

Наперадзе паўтары гадзіны дарогі, таму ёсць час успомніць, з чаго ўсё пачыналася.

А пачыналася ўсё ў 2006 годзе, калі Зміцер набыў звычайную, месцамі падгнілую, вясковую хатку з гаспадарчымі пабудовамі – за 900 даляраў. “Момант быў такі, лёсавызначальны, – успамінае ён. – Разышліся з блізкім чалавекам, трэба было тэрмінова нешта ў жыцці мяняць”. Пра тое, што тут праз колькі год будзе брэндавы хутар, дзе будуць праходзіць фестывалі ды імпрэзы, і куды будуць з’язджацца не толькі сябры, але і простыя турысты, Зміцер тады і ўявіць не мог. “Ой неее, - задуменна працягвае ён. – Тады ні пра якую турыстыку і не думаў”. Паўплываў на развіцце сядзібы як своеасаблівай канцэртнай пляцоўкі і той факт, што Зміцер Вайцюшкевіч – артыст на Беларусі забаронены, занесены ў “чорны спіс” музыкаў.

“Праводзіць канцэрты афіцыйна мне не давалі, таму была вострая патрэба ў нейкай пляцоўцы, - кажа Зміцер. – І так атрымалася, што нейкія мерапрыемствы мы пачалі ладзіць у “Вайцюшках”. З часам прыйшла думка і турыстаў запрашаць, не толькі сяброў і сям’ю. Мы ж, лічы, у самым цэнтры ВКЛ жывем – вакол Гародня, Нясвіж, Любча, Мір!”.

Вырашылі – пачалі рабіць. Напісалі заяву, аплацілі падатак – вуаля, сядзіба “Вайцюшкі” запрашае! Але перад гэтым, вядома, давялося добра прыкласці рукі – свае і будаўнікоў – да хаты і лазні.

Праязджаем па мосце праз Нёман. “Сігналь-сігналь! – звяртаецца да нашага фатографа Дзяніса Зміцер і тут жа тлумачыць: - Традыцыя такая!” Усё, праехалі Нёман – “Вайцюшкі” блізка. Калісьці, гадоў з пяцьдзесят назад, Нёман падступаў да самай хаты, цяпер жа да яго метраў паўтараста, не менш. “А ўвогуле, з хатай гэтай звязаная цікавая гісторыя, – распавядае музыка. – Мой тата калісьці заляцаўся да дачкі былога яе гаспадара! І бываў тут – з роднай Бярозаўкі ездзіў за 12 кіламетраў да сваёй сімпатыі”.

Пад’язджаем да хутара – тут ціша ды благадаць. Да бліжэйшых хат далёка, за ляском нават і не відаць. Затое відаць, як над дрэвамі віецца дымок. “Казімір Антонавіч печ натапіў, чакае. Ён тут без мяне гаспадарку час ад часу даглядае”, – тлумачыць Зміцер.

Дарэчы, назва “Вайцюшкі” – не ода амбіцыйнасці і не праява зорнай хваробы, зусім не. Як успамінае гаспадар, хутар спачатку думалі назваць па балцкай традыцыі штосьці накшталт мясцовых вёсак Ліпнішкі, Юрацішкі. Але кропку паставіла жонка – падарыла шыльду з назвай “Вайцюшкі”.

Рушым наперад: пераступаем мяжу Вайцюшкоўскіх уладанняў і Зміцер ладзіць для нас імправізаваную экскурсію. Першае, на што звяртаем увагу – дамок сярод двара звычайны, вясковы. Калі не ведаць, што тут жыве беларуская зорка, то нізавошта не здагадаешся. Але калі трапляеш у хату… Але пра гэта – пазней.

А пакуль пачынаем спачатку – з гаспадарчых пабудоў. “Ой, тут усялякага хламу будаўнічага хапае! – паказвае свае валоданні Зміцер. – Раней стаялі куркі, козкі, кароўкі… Магчыма, яны сюды вернуцца. Тут ўсё багацце маё, – робіць шырокі жэст Зміцер. – Усё, што зароблена на апазіцыйных канцэртах, усё, што куплена на грантасосавыя грошы, усё тут і трымаем!" – іранічна жартуе ён. 

"А сенавал трэба паказваць?”

“Трэба! – у адзін голас кажам мы. – Гэта ж культавае месца! Можа быць эксклюзіўнай паслугай!”

“А гэта таксама ёсць у планах!” - не губляецца музыка і тут жа дэманструе свой намер. Далучаемся да яго.

Праходзім піўніцу, дзе Вайцюшкевічы захоўваюць закаткі ды марынады. Зміцер робіць запрашальны жэст, маўляў, калі ласка, госці дарагія, мае грыбочкі – вашы грыбочкі, але масіўныя дзверы ў святая святых не адчыняе.

То тут, то там на сядзібным ўчастку раскіданыя каменне ды пясок – у “Вайцюшках” толькі скончылі будаваць лазню, засталося трохі “абгрэйдзіць” звонку – зрабіць ганак ды прыстойную летнюю тэрасу. Вясной Нёман падбіраецца пад самы плот, можна даваць нырца амаль адразу з лазні. Свая лазня – даўняя мара Зміцера. Ён ужо гадоў з шэсць – сталы член лазневага клубу. “У лазню, як у разведку, абы з кім не пойдзеш!” – катэгарычна заяўляе спявак.

А вунь за плотам ужо бачна Нёман...
А вунь за плотам ужо бачна Нёман...

На кухні першага паверху лазні – безліч розных сувеніраў, дый проста цікавых рэчаў. Усё гэтае калі не з іўеўскай барахолкі, то з розных куткоў свету – і з Бярозаўкі, і з Ізраілю, Славакіі, Украіны… Кожная рэч мае сваю гісторыю: лапму Зміцер купіў яшчэ ў гады студэнцтва, рарытэтнае крэсла нядаўна набыў у мясцовага антыквара.

Спецыяльна дарагіх рэчаў няма. Самая дарагая рэч ў гэтым доме, па словах гаспадара, – парылка. Таму што тут у ёй прадугледезлі ўсё: каб паветра “хадзіла”, не стаяла, каб фортка была ў самой парылцы, каб нармальна былі падведзеныя гарачая і халодная вада.

Да слова, нават падлога ў лазні са сваёй адметнай гісторыяй! “Падлога з ясеня – я напеў на яе! – паказвае на роўныя светла-карычневыя дошкі Зміцер. – Так што ў мяне не ўсё купленае за грошы. Я – канцэрт, мне – па бартэру. Калі б раней ведаў, што буду будавацца, дык іграў бы за абрэзную і неабрэзную дошку, за гіпсакартон, словам, будаўнічыя матэрыялы!” – жартуе Вайцюшкевіч.

Дызайн паўсюль прыдуманы Зміцерам і жонкай, а вось каб давесці ўсё да ладу, запрашаліся сябры і знаёмыя. Куфар бабулі, вельмі каштоўную для Зміцера рэч, да прыкладу, распісвала мясцовая мастачка Алена Лукашэвіч.

У куфары знайшліся старыя польскія газеты
У куфары знайшліся старыя польскія газеты

Агромністую канапу ў адным з дзвюх пакояў на другім паверсе лазні зрабілі са звычайных дошак жыхары мясцовых вёсак. Мноства работ на сценах – падораных, набытых ці проста знойдзеных, – Зміцер лічыць галоўнай каштоўнасцю. “Усё ж гэта роспіс, інкрустацыя, можа і не такая каштоўная па грашах, але гэта зроблена рукамі і таму для мяне вельмі дарагое. Менавіта такія рэчы ствараюць атмасферу ў доме”, - упэўнены Зміцер.

На пытанне, чаму Зміцер такі вырашыў набыць гэты кавалачак зямлі, наводдаль ад вёсак ды жыхароў, ён напаўжартам-напаўсур’ёзна кажа: “Я люблю суседзяў, але час ад часу трэба пабыць і сам на сам. А ячшэ скажу, што адна з прычын, чаму я купляў гэты дом – каб крычаць. У сэнсе, калі ўдваіх з жанчынай. Бо ў хрушчоўках такога сабе дазволіць ня можаш. А яшчэ чулі б вы, як тут салаўі спяваюць па начах!”

З лазні кіруемся ў хату. Адразу ў сенцах на нас патыхае цеплынёй, якая ідзе ад натопленай печы з наступнага пакоя. Туды вядзе яшчэ адзін шэдэўр рукі майстрыцы Алены Лукашэвіч – распісаныя ў стылі “лубок” дзверы.

Трапляем ў галоўны пакой і… разяўляем рты, бо зусім не вяжацца вонкавы выгляд вясковай хаты з унутранным убраннем у сучасным стылі. Дый вочы адразу разбягаюцца ад безлічы цікавых дэталяў і прадметаў інтэр’еру.

Першая ў вочы кідаецца чырвоная лесвіца на другі паверх. Чаму чырвоная? Бо лесвіца тоіць у сабэ пэўную небяспеку, а чырвоны – натуральны колер для канцэнтрацыі ўвагі. Увогуле ж у інтэр’еры сядзібы гаспадары імкнуліся скамбінаваць дрэва, камень, плітку і святло. І гэта ў іх, відавочна, атрымалася!

Дарэчы, падлогу тут Зміцер таксама “напеў”, але ўжо з аркестрам, бо гэта дубовая падлога. Шыкоўная жырандоля, прывезеная з Кракава. Медны посуд са Скандынавіі. Самавары, падораныя сябрамі і суседзямі, дзеці любяць распальваць падчас фестываляў. Увогуле, Зміцер упэўнены, што такія рэчы, са сваёй гісторыяй, ствараюць атмасферу. Магчыма, менавіта таму ён з’яўляецца адзіным у Беларусі калекцыянерам пустых скрыняў ад гадзіннікаў, як ён жартам сам сябе называе. Але менавіта іх гісторыя вельмі цікавая сама па сабе. Да скрынь далучаныя і цэльныя гадзіннікі, якія Зміцер збірае ўжо некалькі гадоў запар: “Пачалося ўсё з таго, што я скупы на грошы. І купляць дарагія гадзіннікі – гэта не па мне. У асноўным я ў свой час проста купіў частку гадзіннікаў за малыя грошы. Потым штосьці падарылі, штосьці забраў, штосьці купіў у Ікеі, ёсць гадзіннік-патэльня, які падарыў мастак-сябар”.

Падымаемся на другі паверх. Тут знаходзіцца “бюро”, як яго называе гаспадар. Тут ён чытае кнігі – нядаўна, да прыкладу, прачытаў Танка, Сыса і Глобуса, Бахарэвіча. Тут і кнігазбор. На дзень народзінаў жонка падаравала чамадан кніг. Калі месца ў “бюро” вольнае, дзеці – Язэп і Стэфанія – тут глядзяць мульцікі.

На першым паверсе другой часткі дому знаходзяцца пакоі, якія гаспадары гатовыя здаць турыстам. Тут выстаўленыя працы Ігара Корзуна, беларускага фатографа і мастака, якія Зміцер набыў на апошняй выставе.

У суседнім пакоі вісіць Ікона Божай Маці Жыровіцкай – яе спеваку падараваў ацец Георгій пасля канцэрту ў семінарыі ў Жыровічах. Увогуле ж, у доме две іконы: другая – ікона Божай Маці Вострабрамскай, якая была тут ад самага пачатку, бо хата была каталіцкай. “Дзве маці, дзве ахоўніцы”, - задуменна кажа Зміцер.

Над камінам размясцілася старажытная, на першы погляд, Пагоня. Але Зміцер па сакрэту прызнаецца, што гэта стылізацыя – якасная праца Яўгена Лукашэвіча, мужа Алены, якая распісала куфар. Тут жа – прэмія ад БНФ. “Прыемна, што я на сваім месцы на сваёй зямлі, як бы пафасна гэта ні гучала”, - падсумоўвае Зміцер. І за гэтыя словы яго нельга не паважаць.

Новы трэнд, па словах гаспадара сядзібы, - гэта дзяружкі, маляванкі. Адну з іх Зміцер дэманструе нам, ласкава праводзячы рукой па тканіне. Ласкава таму што яна падмацоўвае філасофскую пазіцыю Зміцера ў тым, што такія старыя рэчы нядорага каштуюць, але маюць у сабе шмат. Не варта гнацца за тым, што блішчыць, лічыць ён.

Абярэг на дзіцячым ложку
Абярэг на дзіцячым ложку

Пасля завяршэння экскурсіі мы ўсе разам тупаем на кухню ласавацца найсмачнейшымі галубцамі цёткі Марысі, а заадно размаўляем пра аграсядзібны бізнэс у “Вайцюшках” і ва ўсёй Беларусі.

Зараз вакол сядзібы фарміруецца своеасаблівы брэнд. Тут ствараецца своеасаблівая культуралагічная пляцоўка, якая будзе збіраць пэўных людзей. “Нядрэнна, калі б у месяц мне ў рукі трапляла энная сума даляраў ад гасцей сядзібы, - дзеліцца Зміцер. – Але масавага турыста я тут не чакаю. Сюды прыезде, хутчэй, чалавек асаблівы, якому цікавыя беларускія культура, традыцыі, музыка, мова”. Увогуле, Зміцер лічыць, што неабходна, каб кожны рэгіён, кожная сядзіба вызначалі свой шлях – культурны, кавальскі, мастацкі, архітэктурны. Трэба развіваць сваё – рацарскія, вайсковыя накірункі, на адной толькі беларускай гісторыі і культуры, на аснове мясцовых цікавостак гаспадар можа зрабіць абсалютна новую легенду сядзібы.

“Гадоў праз дзесяць што тут бачыце?” – пытаемся ў Зміцера. “Оооо, ну ўсё, шакалад! – смяецца ён. – Самому цікава, што будзе. Хацелася б, каб існавалі, збіралі людзей, ладзіліся фестывалі. Надаўна прайшоў фэст шансону “Пад ліпамі”, джазавы фестываль, у планах – пленэр мастакоў, фестываль паэзіі. У наступным годзе будзем абсталёўваць кемпінг. Мы імкнемся стварыць тут музычна-культуралагічную пляцоўку, а не проста дранікі і самагонка. Ну, і прырода – у грыбы схадзіць, у Нёмане пакупацца, у лазні папарыцца, схадзіць да Някляева”. Апошні пункт – гэта пакуль няздзейсненая мара Зміцера стварыць на сядзібе сад камянёў, дзе кожнаму каменю будзе дадзенае імя выбітнага беларускага дзеяча – таго ж Някляева, Бураўкіна… А яшчэ марыць гаспадар пра свае піваварню, кафэ. “Але пакуль не той размах”, - сумна разводзіць наўздагон сваім марам рукамі ён.

Пакуль жа Вайцюшкевічы прыязджаюць у "Вайцюшкі" на святы, ладзяць культурныя імпрэзы, ходзяць у лазню і па грыбы, купаюцца ў Нёмане і запрашаюць турыстаў зрабіць з імі тое ж самае. Ужо рыхтуюцца да святкавання Каляд, Гукання вясны, пасля – Купаля і вераць, што калі-небудзь палякі і літоўцы будуць прыязджаць у Беларусь так, як мы сёння ездзім у Вільню.

Чытаць па тэме:

Зміцер Вайцюшкевіч: “Пашпарта мне хапае на два гады” (дзе звычайна вандруе выбітны беларускі артыст)


Сядзібы Беларусі

Подпишись на Holiday.by!

Только отборные материалы в наших каналах